JAK PRAWIDŁOWO MIERZYĆ PRĘDKOŚĆ?

Prawidłowe przygotowanie komputera, smartfonu lub tabletu jest kluczowe dla uzyskania maksymalnego wyniku w teście prędkości. Wykonaj poniższe kroki, aby zapewnić optymalne warunki pomiaru. Jeśli masz problem z uzyskaniem oczekiwanego wyniku, zapoznaj się z sekcją dotycząca rozwiązywanie problemów.

Komputer stacjonarny

Czynności, które sugerujemy wykonać, w celu prawidłowego przygotowania komputera stacjonarnego do testu prędkości łącza:

  1. Podłącz komputer bezpośrednio do routera (lub switcha) kablem sieciowym ze złączem RJ-45. Współczesne połączenia kablowe nie wprowadzają ograniczeń prędkości między komputerem a routerem dla łączy o deklarowanej przepustowości do 1000 Mb/s (1 Gb/s).
  2. Jeśli nie masz możliwości wykorzystania połączenia kablowego, przenieś komputer możliwie blisko swojego routera Wi-Fi. Im bliżej routera się znajdziesz, tym sygnał radiowy odbierany przez bezprzewodową kartę sieciową Wi-Fi będzie wyższy. Im wyższy sygnał tym lepsze warunki do pomiaru (czyli większa prędkość).
  3. Wyłącz wszystkie programy, które mogą korzystać z łącza w trakcie pomiaru. Aktywność innych programów może sprawić, że dostępna prędkość zostanie podzielona między te programy i test prędkości.
  4. Wyłącz wszystkie inne programy, aby zmniejszyć obciążenie procesora. Ma to znaczenie zwłaszcza w przypadku starszych komputerów lub słabszych procesorów głównie przy prędkościach światłowodowych (powyżej 200 Mb/s).

Smartfon lub tablet

Wskazówki, które należy uwzględnić przed pomiarem prędkości na urządzeniu mobilnym:

  1. W przypadku pomiaru Internetu mobilnego, znajdź miejsce o możliwie największym zasięgu sieci. Jeśli znajdujesz się wewnątrz budynku, często zmiana położenia o kilka metrów zmienia całkowicie warunki pomiaru.
  2. W przypadku pomiaru Internetu domowego poprzez Wi-Fi, stań możliwie blisko routera, aby zapewnić wysoki poziom sygnału dla pomiaru.
  3. Upewnij się, że podczas pomiaru nie są pobierane pliki w tle, nie jest odtwarzana muzyka ani nie jest streamowany obraz np. na Twój telewizor podłączony do sieci Wi-Fi.

Rozwiązywanie problemów

W pierwszej kolejności przeczytaj w umowie z operatorem, jaka powinna być prędkość dostarczanego przez niego łącza. Poniżej opisano typowe problemy pojawiające się w pomiarach prędkości wraz ze sposobami na ich rozwiązanie:

  1. Nie można uzyskać prędkości wyższej niż około 94 Mb/s w przypadku połączenia kablowego – sprawdź, czy Twoja karta sieciowa obsługuje prędkość 1 Gb/s oraz czy kabel sieciowy nie jest uszkodzony.
  2. Kabel sieciowy nie jest uszkodzony, karta sieciowa obsługuje prędkość 1Gb/s, a mimo to wyniki są zbyt niskie – sprawdź obciążenie procesora podczas pomiaru (w Windows: Ctrl+Shift+Esc, zakładka Wydajność i CPU). Jeśli wyższe niż 80%, zainstaluj aplikację dla Windows i powtórz pomiar.
  3. Prędkość przez Wi-Fi jest o wiele niższa niż prędkość w ramach połączenia kablowego – sieci Wi-Fi działają z różnymi prędkościami i na różnych częstotliwościach. Upewnij się, że router oraz komputer, smartfon lub tablet zapewniają sieć Wi-Fi o odpowiedniej prędkości. Używaj Wi-Fi na częstotliwości 5 GHz zamiast 2.4 GHz oraz standardu Wi-Fi 5 lub Wi-Fi 6 odpowiedni dla łączy do 300 Mb/s i do 600 Mb/s.
  4. Standard Wi-Fi i wszystkie urządzenia zapewniają odpowiednią prędkość, a mimo to wyniki są niskie – wyłącz wszystkie inne urządzenia, które mogą korzystać z sieci Wi-Fi. Sieć radiowa ma określoną prędkość, która zwykle jest dzielona między kilku użytkowników jednocześnie z niej korzystających.

W przypadku problemów z identyfikacją potencjalnych przyczyn niskiej prędkości, skorzystaj z narzędzia certyfikowanego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej o nazwie PRO Speed Test. Kontakt z operatorem i zgłoszenie reklamacji z powodu zbyt niskiej prędkości łącza to kroki, które powinny zostać wykonane na samym końcu.